Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Friday, December 9, 2011

tips menjaga batas pergaulan


  • Elakkan berhubungan dengan bukan mahram. Selagi ada peluang untuk minta bantuan dari ikwah(dengan ikhwah) dan akhwat (dengan akhwat) minta tolong dengan sesama kaum(jantina) Kecuali dalam soal2 yang diluar keupayaan. Sebagai misalnya, akhwat memerlukan banatuan ikhwah untuk menyelesaikan sesuatu urusan yang tidak mampu dilakukan oleh akhwat sendiri, ia dibolehkan. 
  • Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Dan pastikan berteman
 
  • Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat.  Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama akhawat selari dengan tuntutan Al-Quran: 
"Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik.
 
  • Tundukan pandangan. Xperlulah nak ber"eye contact" sangat kan?  Melainkan dengan kaum sejenis. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati".
 
  • Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan. 
     


No comments:

Post a Comment