Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Friday, December 9, 2011

tangga kita


ikhtilat


Bismilahirrahmanirrahim…
Insya Allah n3 kali ni ana akan share tentang "ikhtilat". Moga2 perkongsian ini dapat membawa diri yang serba kekurangan ini ke arah suatu hijrah yang diredhai oleh Allah swt. Mungkin n3 kali ini sedikit panjang, namun ana mohon agar semua bersabar, moga ia sedkit sebanyak dapat mengubah kita ke arah yang lebih baik , Insya Allah. 



Dalam Al-Quran, Allah swt berfirman,
 "Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka." (An-Nur:31)


Sebagai pendahuluan, elok kiranya kita perjelaskan kepada umum definisi ikhtilatini, agar umum lebih jelas dengan isu kali ini. Ikhtilat merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi. Ia merupakan suatu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. Sesungguhnya mengambil mudah persoalan ikhtilat boleh membuka ruang maksiat yang berleluasa dalam masyarakat tanpa kita sedari. Sesungguhnya menjadi kewajipan bagi seseorang muslimin-muslimat yang beriman kepada Allah dan Rasul itu menjauhi ikhtilat yang haram antara lelaki dan perempuan.

Hendaklah seorang wanita itu apabila telah cukup ilmu dan fahamnya dan terlibatnya di dalam dakwah untuk memastikan dirinya jauh dari ikhtilat (percampuran lelaki-perempuan) yang bukan mahramnya.
Perlanggaran batas-batas pergaulan muslimin-muslimat masih terjadi dan hal ini mungkin disebabkan kerana  Belum mengetahui batas-batas pergaulan,Sudah mengetahui, namun belum memahami, Sudah mengetahui namun tidak mahu mengamalkan,Sudah mengetahui dan memahami, namun tergelincir kerana lalai.@ lagha


Kita mungkin sibuk menghiasi penampilan luar kita dengan menyimpan janggut, berkopiah ataupun dengan tudung labuh warna-warni. Kita sibuk berhiaskan simbol-simbol front Islam namun lupa substans Islam. Kita bersungguh belajar ilmu Islam namun tidak fokus pada pemahaman dan amal. sekaligus menghancurkan pandangan umum dan sekularis terhadap kita.


Allah telah menciptakan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal, manakala lelaki 9/10 akal dan 1/10 malu.Atas kelebihan akal inilah, Allah menjadikan kaum lelaki penjaga bagi kaum wanita. Begitu juga dalam apa jua masalah, Allah menyamakan 2 wanita dengan 1 lelaki; contohnya dalam hal penyaksian.Walaupun kurang berakal, namun wanita ada sifat malu. Kerana ada malulah, wanita dipandang mulia.Begitu juga lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Kalaulah lelaki tiada akal, dunia akan jadi kucar-kacir. Begitulah kebijaksanaan Allah untuk menjaga keharmonian alam.


Mutakhir ini, ikhtilat bukan sahaja melibatkan perjumpaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi malah ia sudah merebak ke arah penggunaan media elektronik dengan kecanggihan dunia di hujung jari. Jarak yang jauh didekatkan, masa yang berbeza tidak menjadi masalah begitu juga dengan kos perhubungan yang murah, free sahaja. Ini lah media-media Yahudi, yang berjaya mencucuk jarum muda-mudi islam. Suatu ketika dulu, mereka pernah mengakui kehebatan islam, namun kerana umat islam sendiri, islam jatuh dan jatuh hingga ke hari ini. Sedar @ tidak, inilah yang dikatakan Jahiliyah moden. Lagha dengan keseronokkan dunia. Kalau dulu, islam pernah menguasai dunia, sekarang dimanakah kita? Sesungguhnya orang kafir tidak akan pernah redha terhadap umat islam 2:120

Pabila berhadapan dengan bukan muhrim, tidak kira atas apa jua keperluan dan keadaan perlulah berteman, bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW: 

"Tiada akan menyendiri seorang lelaki dan seorang perempuan itu melainkan syaitan akan menjadi orang yang ketiga."

 
Ada yang menimbulkan alasan malas menyusahkan rakan untuk menemankan kita. Malas nak tunggu rakan. Malas itu malas ini. Besar sangatkah malas kita berbanding arahan Allah dalam Al-Quran? Tegarkah kita melawan syariatNya. Syariat Islam turut menyarankan kepada kita untuk menundukkan pandangan. Bukan sahaja haram melihat aurat bukan muhrim malahan bahagian-bahagian bukan aurat turut dilarang. Sabda Rasulullah SAW: 


"Wahai Ali janganlah pandangan (yang kedua) menuruti pandangan (yang pertama) kerana sesungguhnya pandangan pertama itu adalah bagimu sedang yang kedua tidak (berdosa)."


Namun kini, wanita seolah-olah tidak berperasaan malu lagi ( bukan semua); bebas bergaul tanpa batas, bebas keluar hingga larut malam. Manakala lelaki pula sudah tidak menggunakan akal lagi malah merosakkannya pula. Fikirkanlah kesan buruk yang akan menimpa masyarakat jika fitrah kejadian ini sudah diabaikan.


ikhtilat adalah jalan terbaik buat  lelaki atau wanita agar kedua-duanya tidak melayan perasaan sehingga menghanyutkan diri. Tiada isu tenggelam dalam percintaan sehingga berabang sayang menguasai menyebabkan hidup tidak tenang dan tenteram. Ikhtilat dengan tidak berada berdekatan seperti berhadapan dengan secara dekat semasa mengadakan mesyuarat apatah lagi berpegangan tangan dan berjalan di waktu malam. Ikhtilat merupakan sad yakni suatu kaedah pencegahan sebelum berlaku sesuatu yang tidak diingini berdasarkan “janganlah sesekali kamu mendekati zina”

p/s moga sedikit sebanyak dapat share info dengan antum/na semua. Sebarang teguran amatlah dialu-alukan. Doakan ana supaya dapat jua berubah ke jalan Allah
Wassalam

tips menjaga batas pergaulan


  • Elakkan berhubungan dengan bukan mahram. Selagi ada peluang untuk minta bantuan dari ikwah(dengan ikhwah) dan akhwat (dengan akhwat) minta tolong dengan sesama kaum(jantina) Kecuali dalam soal2 yang diluar keupayaan. Sebagai misalnya, akhwat memerlukan banatuan ikhwah untuk menyelesaikan sesuatu urusan yang tidak mampu dilakukan oleh akhwat sendiri, ia dibolehkan. 
  • Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Dan pastikan berteman
 
  • Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat.  Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama akhawat selari dengan tuntutan Al-Quran: 
"Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik.
 
  • Tundukan pandangan. Xperlulah nak ber"eye contact" sangat kan?  Melainkan dengan kaum sejenis. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati".
 
  • Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan. 
     


Thursday, December 8, 2011

Diri yang tak bersyukur

Aku masih lemah, aku memang malu, malu pada mu Ya Rabb, setiap kali kau hadiahkan ujian buatku, aku sering mengeluh. Ya Allah, dekatkan hati ku padaMu..Jangan biarkan aku jauh begini. Hadiahkan cintaMu padaku Ya Allah. Tetibe plak jadi emo, sebab memikirkan banyak kekhilafan yang telah dilakukan, antara sedar @ tidak sedar. Sering sahaja diri ini mencari "dunia" untuk memuaskan perbagai panggilan duniawi. Sampaikan kadang kala aku lagha..lalai dengan segala kemewahan, segala keasyikan ini. Astaghfirullahhalazim..Malunya aku padaMu Ya Allah, aku meminta2 sedangkan aku tidak memberi. Aku merayu padaMu untuk segala pertolongan, namun segala nya nampak biasa, Ya Allah bawalah aku dekat pada jalanMu, jalan yang diredhai

p/s pernah diceritakan dulu, ada seorang hamba Allah yang berdoa, "Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit" Apabila ditanya, kenapa berdoa sedemikian, beliau berkata, dalam dunia ini, xramai orang yang besyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan. dan mereka adalah golongan yang "sedikit" yang dimaksudkan. Subhanallah, betapa tinggi nya iman beliau jika nak dibandingkan dengan diri ini, mungkin tiada tandingan. Sedihnya..

Monday, November 28, 2011

muslim yang hebat

Kalau nak jadi muslim yang disegani, apa yang perlu saya buat? Sering saja soalan ni terngiang-ngiang di benak fikiran. Alhamdulillah, 2hari lepas ana sempat berprogram yang membawa ana menjelajah medan masa dari zaman jahiliyah hingga zaman islam diagung-agungkan. seolah2 ana dalam mesin masa. Namun itu bukan topik utama untuk ana bincangkan dalam n3 kali ni. ana nak share apa yang boleh kita usahakan untuk menjadi seorang "muslim yang hebat"

Pertama, Tajdid niat. Kita kena sentiasa memperbetulkan niat kita dalam melaksanakan pekerjaan kita, moga segala usaha kita itu diredhai Allah dan menjadi ibadah bagiNya. Setiap amal kita perlu disertai dengan niat, sebagaimana yang disebut dalam hadis pertama yang menekankan perihal niat.

Amirul Mukminin Abi Hafsh Umar bin Khattab ra berkata, Aku mendengar Rasulullah saw bersabda, 
" Sesungguhnya amal perbuatan itu disertai niat dan setiap orang mendapat balasan amal sesuai dengan niatnya. Barangsiapa yang berhijrahh hanya kerana Allah dan Rasulnya maka hijrahnya itu menuju Allah dan Rasulnya. Barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang ia harapkan atau kerana wanita yang ingin ia nikahi, maka hijrahnya itu menuju yang ia inginkan" 
 (Diriwayatkan oleh dua orang ahli hadis : Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Mughirah bin Bardizbah Al-Bukhari dan Abu Husain Muslim bin Al-Hajjaj bin Muslim Al-Qusyairy An-Naisaburi,di dalam kedua kitab tersahih di antara semua kitab hadith)

Kedua, Jangan mensia-siakan masa yang ada.
Sentiasa beristighfar, berzikir memuji Allah, membaca al-Quran dan mempertingkatkan ibadat kepada Illahi. Allah berfirman, " Maka bertasbihlah dengan menyebut nama Tuhanmu Yang Maha besar" surah al-Waqi'ah 56:96

Ketiga , dekatkan diri dengan majlis-majlis ilmu. Kerana malaikat sangat menggemari majlis-majlis ilmu. Dan malaikat akan mendoakan orang-orang yang menghadiri majlis-majlis ilmu

Last, buang sifat manja dalam diri. Nabi saw pernah bersabda, "Allah menyukai syabab yang tidak keanak-anakkan" kerana orang yang mempunyai sifat manja tidak akan dapat berjuang. Yang ada, keluhan demi keluhan. kankankan? Seorang muslim yang hebat perlu mempunyai semangat jihad yang tinggi, semangat kental. Dan paling penting perlu ada rasa tanggungjawab untuk explore ilmu-ilmu baru supaya kita dapat sama-sama kembalikan kegemilangan islam yang suatu masa dulu pernag kita ada. Islam akan bangkit menjadi ustazatul alam suatu masa nanti dengan keberadaan antum/na semua...




Sunday, November 27, 2011

Mesej drp Pencipta

Betullah kan, iman seseorang ada naik turun. Perasan x semua? Bila kita ada masalah, kita refer sape dulu? Allah? mak ayah? kawan-kawan?

Mengikut pengalaman hidup ana,  ana pernah jer rasa stress yang amat sangat. Macam2 masalah tibul, itu-ini, selesai yang tu, datang yang lain plak. psycho kan? Tapi sebenarnya, tu mesej2 yang dihantar oleh Allah kat kita. sebab apa, sebab kebanyakan situasi yang kita tension2 tuh, apa yang ana perasan , adalah bila mana kita agak jauh dengan Allah, jauh sikit ke, jauh banyak? Haha, xkesah lah, janji kita tuh jauh dengan Allah, bila jauh, kita xnampak jalan yang mudah, semua sesak jer. Kan?? jadi, Alert lah selalu!!

Pesanan penaja : Dampingkanlah diri kita dengan Allah moga kita sentiasa dalam perlindunganNya..Insya Allah


Friday, November 18, 2011

ukhuwah fillah


n3 kali ini ana cuba nak kongsikan tentang ukhuwah. Sebelum tu, jom kita layan cerita pendek yang best ni.

Pada suatu hari, Imam Malik terlihat ada seekor merpati dan seekor gagak yang berkawan rapat. Timbul perasaan hairan di hati Imam Malik, kerana keduaa-dua burung itu sangat rapat dan bersatu, walhal mereka bukan dari spesis yang sama, ketika kedua-dua burung itu terbang, beliau masih memerhati,seraya berkata "sebab itulah mereka bersatu" nak tahu kenapa? sebab kedua-dua burung itu sebenarnya cacat.Itulah persamaan yang telah menyatukan mereka untuk bersama.

Sebenarnya, apa yang ana nak cuba sampaikan adalah betapa pentingnya kita dalam mewujudkan 1 kesatuan yang kita namakan ukhuwah. Dan lebih manis lagi jika ukhuwah itu terbina berlandaskan rasa cinta kita kepada Allah swt. Menghayati,memahami dan mengamalkan islam untuk mewujudkan 1 persaudaraan sebagai medium penyatuan akidah dan hati kita, indahnya...

Sebenarnya, apakah yang ikhwah/akhawat sekalian faham tentang Ukhuwah Fillah @ Ukhuwah Islamiah? Kalau dalam bahasa melayu nya, persaudaraan kerana Allah swt. Maksudnya, ukhuwah fillah ini adalah segugus perasaan saling hormat,percaya,mahabbah dan kasih sayang antara 1 individu dengan individu yang lain berasaskan akidah islamiahBeriman dengan rukun islam dan beragama dengan agama islam merupakan asas terbinanaya ukhuwah fillah. Asas inilah yang membantu mencambahkan ukhuwah antara hati-hati kita, jalinan perpaduan antara 2 hati orang yang beriman. 

Allah swt berfirman:
"sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara,kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu yang berselisih faham dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat"  
surah al-Hujurat:10

Ukhuwah amat dituntut oleh agama kita,iaitu islam. Jadi macam mana kita nak tumbuhkan rasa persaudaraan ni?  Kita semua perlu memastikan iman kita sentiasa sempurna. Kerana setiap mukmin hendaklah menjalani kehidupan ini berlandaskan al-Quran dan sunnah. Iman jugalah yang melahirkan amal-amal soleh, benci melakukan maksiat,dan menuntut kita untuk sentiasa taat kepada Allah swt. 

"Tiada ukhuwah tanpa iman, dan tidak sempurna iman tanpa ukhuwah"

Mukmin ini bagaikan al-Quran yang berjalan di muka bumi Allah, dan "wahyu-wahyu Allah" itu adalah amal perbuatan,denyut dan nadi mereka.  Tidak berkasih sayang seseorang itu,kecuali kerana Allah swt. 

Dan Nabi saw juga bersabda:
“Perumpamaan orang-orang beriman dalam kasih sayang, cinta kasih dan empati adalah seperti satu tubuh, jika salah satu tubuh darinya mengadu pada suatu penyakit maka anggota tubuh lainnya akan merasa sakit dan demam”. 
(Muttafiq alaih)


ikhwah/akhwat sekalian ,
sungguh Islam telah memberikan perhatian penuh akan adanya ikatan yang kuat pada sendi-sendi ukhuwah yang melahirkan di dalamnya cinta kerana Allah  dan menjadikan ukhuwah sebagai wasilah pengikat atma dan hati-hati kita yang menjadi dasar pokok-pokok keimanan. Marilah sama-sama kita mewujudkan ukhuwah yang besandarkan cinta kepada Allah semata, dan saling nasihat antara satu sama lain. Moga antum/na menjadi mukmin yang hebat di sisi Allah swt. Umat islam hari ini bagaikan roti yang senantiasa dikerumuni semut dan menunggu saat kehancuran. Jadi, adakah kita hanya mampu mendengar, atau melihat semuanya terjadi di depan mata kita? Ayuh, kita sama-sama bertindak. Jom kita sama-sama mewujudkan rasa kasih kita terhadap saudara2 islam kita kerana Allah swt

Saturday, November 5, 2011

Ibadat Korban

Assalamualaikum..
Apa khabar semua? mesti semua excited nak sambut eid'adha kan? eie..suka nyer..!! :))
Tapi semua tahu ke apa tuh korban? Apa penting sangat raya korban nih? Jom selengkor sket2 info kat n3 ni, mudah-mudahan memberi input kat kawan2 semua (kalau x banyak, sikit pon jadilah :)) )

Maksud korban ni sebenarnya , hampir. Dari segi istilah bermaksud menyembelih binatang tertentu pada Hari Raya aidiladha dan hari Tasyriq, iaitu 11,12,13 Zulhijjah dengan tujuan untuk beribadat atau menghampirkan diri kepada Allah swt

"Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah "
(Surah al-Kausar:2)


Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Nabi saw telah berkorban dengan menyembelih 2ekor kibasy yang berwarna putih dan bertanduk. Baginda sendiri yang menyembelih kedua-duanyadan Baginda telah menyebut nama Allah, bertakbir sambil meletakkan kakinya di atas tengkok kibas tersebut"


Hukum korban ialah sunat muakkad iaitu sangat dituntut ke atas umat islam yang berkemampuan tetapi dihukumkan wajib apabila nazar. Tuntutan sunat muakkad adalah bagi orang yang cukup syarat-syaratnya seperti islam,sempurna akal dan baligh.Orang yang berkorban dianjurkan menyembelih binatang itu sendiri atau sekurang-kerangnya melihat pada waktu penyembelihan dilakukan. 


Apa hikmah kita disyariatkan untuk melaksanakan ibadah korban? Jom kita tengok 1 by 1..
  • Menghidupkan erti pengorbanan besar yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s
  • sebagai tanda pengabdian diri dan tunduk patuh kepada Allah swt
  • Menambahkan rasa kasih sayang dan ikatan persaudaraan sesama umat islam apabila menyedekahkan daging korban tersebut kepada insan yang memerlukan

Siapa yang layak melaksanakan ibadat korban? Syarat-syaratnya, pertama mestilah islam, kedua baligh dan berakal dan ketiga mestilah berkemampuan. 


p/s Salam Edidul adha buat semua family, kawan-kawan. Laksanakn ibadat korban dengan niat ikhlas kerana Allah tau!! Jangan makan daging banyak sangat.. :)) 


wassalam...



Tuesday, November 1, 2011

s.a.b.a.r

Macam menjadi kebiasaan, menulis tika jiwa tertekan. haha. I'm a normal human. akhir-akhir ni banyak benda yang menguji saya untuk terus sabar dan sabar. Kadang2 benda tu, kita tak terpikir pun akan berlaku. Tapi tulah, it's happened. Grrr!! Kadang2 bila diuji dengan orang di sekeliling, boleh tahan, saya tahan jolah, diam dan stay cool. Tapi kalau dia dan buat something yang melampau dan perlu ditegur, so saya perlulah tegur. Tapi dalam berkawan, hidup dengan orang ni, banyak ujiannya, kita kena banyakkk sangat bersabarkan. Sedangkan lidah lagi tergigit.Ni kan pulak teman2 yang xde pertalian darah pun.

Tapi, kita kena bersyukur, sebab Allah takdirkan orang2 tersebut untuk hadir dalam hidup kita. IAllah orang2 ini akan membantu kita dalam perjuangan memperoleh redha Allah, cepat atau lambat jer..kan3?? Tapi sebenarnya, kadang2 bila ujian tu datang atas dahi sendiri, "terkial-kial" jugak nak selesaikannya..hehe..Ni kira cam nasihat untuk diri sendiri lah sebenarnya.

Kalau rasa "angin" ngan sesape, kena ah cepat2 pikir, patutkah? Kalau jawapannya "tak patut" , Alhamdulillah. Tapi kalau jawapan "ya", cepat2 cari reasons lain, kenapa tak patut rasa cam tuh, kalau tak tahan, cepat2 istighfar, banyak2 kali, ambik wuduk ke, sampai semuanya redha. Biasa ah manusia, time marah, memang macam singa lapooor..haha..saya pun kadang2 xtlepas jugak, sama jer, so saya harapkan agar diri saya lepas ni boleh berubah untuk jadi orang yang lebih sabar, tabah & cooll...hehehe

Thursday, October 6, 2011

ibadat kita

Bismillahirrahmanirrahim..
Serious rindu blogger.. Lama dah saya duk mencari masa untuk update blog, tapi terlalu sibuk sampai xsempat. Hari ini alang2 dah ada masa saya nak share something related to us-being a human.

Ok sahabat sekalian, 1st thing cuba kalian fikir, kenapa Allah ciptakan kita di muka bumi ini? Hmm..Cepat fikir.. 2saat...!!! Tujuan Allah ciptakan manusia di bumi ini tak lain tak bukan adalah untuk beribadat kepada Allah dan menjadi khalifah di muka bumi ini. Boleh ke kalau saya nak kita sama-sama hayati (tanya hati kita) sejauh mana ibadah kita kepada Allah, sejauh mana kita telah memperhambakan diri kita kepada Allah yang menciptakan sekalian manusia. Adakah kita beribadat tuh ikhlas semata-mata kerana Allah? atau solat kita semata-mata kerana ianya rutin harian@ takut kena marah dengan parents?? Kalau ada niat2 kita yang telah serba sedikit tersasar, Jom..Jomm.Jomm... Meh kita sama-sama perbaharui niat kita. Biar segala perbuatan kita di muka bumi ini kita niatkan "Lillahi Taala" moga kita semua mendapat ganjaran pahala di sisi Allah s.w.t

wallahualam...

Wednesday, October 5, 2011

titipan kasih

Di setiap nafas kadang kita terlupa bahawa kita ini milik Allah, terlupa dan terleka dengan nikmat dunia yang fana ini. Masih tidak sedar akan adanya kehidupan akhirat yang kekal abadi kelak.Musafir di bumi cinta yang sedang luka ini, penuh penipuan dan tipu daya. Apabila di persimpangan jalan hidup kadang tidak tahu untuk memilih persimpangan mana yang membawa ke Syurga, pada-MU jua kami bersujud dan berserah.Ya, cinta sampai Syurga, cinta di puncak-puncak ketinggian, tidak ada sesiapa pun yang mahukan cintanya hanya sebentar. Pasti mahukan yang berkekalan bersama yang tercinta.



"Setiap nafas yang baru kita sedut adalah peluang untuk kita meraih janji-janji Allah S.W.T, walaupun hanya beberapa saat."
(Azmi Bin Bahari)


Mahu berkekalan cinta dunia hingga ke Syurga, itu matlamatnya. Mana ada cinta jika tiada rindu, mana ada kasih jika tiada sayang, untuk apa cinta jika tidak sudi, untuk apa kasih jika tak memberi.Mana ada cinta jika tiada janji ke Syurga, mana ada kasih sayang jika tiada kehidupan yang diredhai. Untuk apa cinta jika tidak ke Syurga, untuk apa kasih jika mengamalkan cinta terlarang bila rahmat Allah tebar melayang.

Moga cintanya sampai Syurga. Kata putusnya bercintalah sampai ke Syurga, di sana abadi. Tiada manusia yang melemparkan insan yang disayanginya ke lubang Neraka.Cintalah yang sebenarnya, binalah Baitul Muslim yang sebenarnya, mahu bina masjid, tapi jangan membina masjid dengan binaan batu bata curi. Adakah masjid itu akan terbina bersama rahmat Allah?

Thursday, September 22, 2011

Soal Siapa

  1. Siapakah Orang Yang Sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan sendiri seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
  2. Siapakah orang yang manis senyumannya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis ialah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata , "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun" sambil berkata, "Ya Rabbi aku redha dengan ketentuan-Mu ini" sambil mengukir senyuman
  3. Siapakah orang yang kaya? Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini
  4. Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin ialah orang yang tidak puas dengan nikmat yang ada dan sentiasa mengumpulkan harta
  5. Siapakah orang yang rugi? Orang yang sudah sampai umur pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal2 kebaikan
  6. Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang mempunyai akhlak yang baik
  7. Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? Orang yang mati dan membawa amal2 kebaikan dimana kuburnya akan diperluaskan sehingga saujana mata memandang
  8. Siapakah yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? Orang yang mati & tidak membawa amal2 kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya
  9. Siapakah orang yang mempunyai akal? Orang2 yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa api neraka.

Selfish vs FB

Mutakhir ini, laman web Facebook & Twitter seolah-olah telah sebati dalam masyarakat kita. Tidak mengira usia, dari yang muda sehinggalah ke peringkat veteran, semuanya ada Fb. Ia bukan sekadar untuk berhibur, malah menjadi medan penghubung kepada kita pada hari ini. Misalnya, dapat berjumpa kenalan lama yang sudah lama tidak bersua..Sungguh mengujakan , bukan? 

Namun ada perkara yang perlu kita beri perhatian tatkala "ralit" dengan laman web ini. Kajian oleh seorang saintis di London mendapati laman sosial seperti Fb & Twitter ini akan mewujudkan 1 generasi yang terlalu memikirkan diri sendiri, kurang pemerhatian dan mempunyai keinginan seperti kanak-kanak kerana sentiasa memerlukan "respon" mengenai kehidupan mereka.

Lebih kronik, pendedahan berulang kali akan menyebabkan pengguna mempunyai krisis identiti dan sentiasa mendambakan perhatian seperti kanak-kanak. Menurut Baroness Greenfield,pfof farmakologi Oxford Univ, perkembangan persahabatan di Internet dan permainan komputer mungkin memberi kesan mengubah "otak". Keadaan ini akan menyebabkan kurang daya tumpuan& sentiasa ingin memuaskan keinginan dengan segera

Amacam? Seram tak...??? Kalau seram, sentiasa berjaga-jaga lah. Nak guna boleh, jangan melampau. Okeh? Tc semua :))


Surah al-Fatihah

Surah al-Fatihah merupakan surah yang paling agung dalam al-Quran berdasarkan hadis riwayat Bukhari, Abu Dawud & Nasai.


Abu Hurairah mengatakan, bahawa satu saat, Rasulullah saw bersabda, "Allah telah berfirman", 'Aku telah membahagi... kandungan makna surah al-fatihah untukKu dan hambaKu menjadi 2 bahagian, dan aku akan MENGABULKAN apa yg hambaKu pinta.

apabila dia membaca : segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam
Allah akan membalasnya : hambaKu telah memujiku

apabila dia membaca : Zat yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Allah berfirman : hambaKu telah memujiku

apabila dia membaca : Yang menguasai Hari Pembalasan
Allah berfirman : hambaku telah mengagungkanKu, lalu Allah berfirman sekali lagi, hambaku telah memasrahkan urusannya kepadaKu

apabila dia membaca : hanya Engkaulah yg kami sembah, dan hanya kpd Engkaulah kami memohon pertolongan
Allah berfirman : ini adalah urusan antara Aku & hambaKu, & aku akan mengabulkan apa yg hambaKu pinta

apabila dia membaca : tunjukilah kami jalan yg lurus,(iaitu) jalan org2 yg Engkau beri nikmat(iman) kpd mereka; bukan (jalan) mereka yg dimurkai, & (bukan pula jalan) mereka yg sesat
Allah berfirman : ini adalah untuk hambaKu, & dia akan dapat apa yg dia pinta.

(HR Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasai, dan ibnu Majah)

Monday, September 19, 2011

Syarat Buat Bakal Menantu

Syarat Buat Bakal Menantuku
Bakal Menantuku,
Tiba saatnya nanti,
Kuserahkan puteriku sebagai amanah,
Kerana kuhormati tuntutan fitrah,
Hiasilah hidupnya dengan hasanah,
Pandulah cintanya menuju jannah.
Dia puteri kesayanganku,
Melepaskannya tak semudah itu,
Dengarkan terus bicaraku,
Ada syarat sebelum kumerestu.
Bakal Menantuku,
Cinta yang kau tawarkan penuh bahagia,
Tiada hati lain yang terluka,
Tiada cinta lain rasa dikhianati,
Tiada anak isteri terasa sepi.
Bakal Menantuku,
Kuingin menjadi ayah sewibawa Rasulullah,
Tak rela semua puterinya dimadukan,
Baginda telah lalui kepayahannya,
Tak mahu menantunya turut kelelahan,
Kerana ia bukan keistimewaan,
Tapi tanggung jawab yang membeban.
Bakal Menantuku,
Berjanjilah padaku dengan syarat ta’liq,
BEBASKAN PUTERIKU,
Jika nanti kau ingin duakannya tanpa rela,
Izinkan cintanya berlabuh,
Buat lelaki yang setianya teguh.
Bakal Menantuku,
Semua puteri Rasulullah tidak bermadu,
Begitu jugalah fitrah puteriku,
Allah memberikan pilihan,
Kerana Dia hormat fitrah hati perasaan,
Jika kau enggan, gugurlah penerimaan.
Bakal Menantuku,
Kuingin dia menjadi bidadarimu di sana,
Jangan sukarkan ujian hidupnya,
Dengan cinta lain yang kau undang bersama,
Kerana fitrah tumpuan cinta, tiada dua,
Bimbang rosak agamanya kerana kecewa.
Bakal Menantuku,
Kukenali puteriku berakhlak mulia,
Kukenali puteriku tekun beragama,
Perteguhkanlah dia dengan ketinggiannya,
Hidup beragama selama-lamanya,
Jangan cintanya kau persia,
Sudikah syaratku kau terima?
**Fatimah Syarha**

Thursday, September 15, 2011

"fake Called"

Kelmarin, saya terima 1 panggilan , katanya dari Celcom Malaysia, menawarkan hadiah lumayan sempena pertandingan yang dianjurkan pihak celcom. Hadiah yang saya dapat adalah wang ringgit bernilai RM5000.Katanya, saya pemenang ke-3. Sambil dia explain, otak saya tengah ligat fikir pasal promotion yang celcom buat, rasanya macam dat promotion still On, Hmm... tak mengapa, Abaikan, Mungkin dah dipilih pemenangnya. 

Kemudian, saya rasa agak pelik bila dia tanya pasal bank. No kad bank & dia tanya ada tak ATM Machine terdekat. I said "YES". Then, tahu tak apa dia bagitau? Dia cakap jangan letak Fon, pergi ke mesin ATM dan tunggu arahan dari dia. Luckily, at that momments, saya tak bawak purse, so no kad pun saya tak leh bagi kat dia. Dia siap suruh saya balik ke rumah, amik kad ATM tu, dan pergi ke mesin ATM. 

Apa lagi, Inilah sindiket penipuan tu. Seriously langsung tak sangka yang saya pun kena call yang cam tuh. Kita dapat syak lah kan, lagi pun berlambak news kat paper pasal ni. Saya terus dail celcom care line untuk check status call tu.

Orang celcom bagitau:
Tiada panggilan yang dibuat oleh pihak celcom
Kalau Celcom nak bagi, mereka akan bagi dalam bentuk cek, xpayah lah customer nak bersusahpayah nak ke bank
Call tu timbul as "Withheld" (from private no) kalau celcom, naik nama celcom lah kan..

So, jangan lah mudah percaya dengan pelbagai penipuan yang ada sekarang. Mereka rancang macam2 untuk dapatkan duit. Kalau tak silap, dah ada 1 kes(yang sama dengan saya) dan dia terpedaya, sehingga dia ter"transfer" seluruh duit dia ke akaun pihak yang xbertanggungjawab tu. So, siapa yang rugi?? Sesetengah orang, bila dengar saja dapat duit banyak, Hmm, "mabuk" lah, dah tu dapat pulak dengan cepat cam gitu, sape tak nak kan? 

Berdasarkan cerita2 yang kita dengar/baca kat paper, kena ambil iktibarlah, berwaspada . Jangan mudah percaya kat orang ni, Paling penting, urusan bank, jangan pernah bagi dekat orang lain, KECUALI parents lah.. Ok?? Saya amat bersyukur sebab saya sedar, dan Alhamdulillah Allah jaga saya. Sebab kata my mom, dorang guna "santau" untuk perdayakan orang dengan cara tu. For some case, dia suruh "mangsa" draw duit (all yang ada dalam acc) dan dia dah ada orang dia yang tunggu dekat bank yang "mangsa" pergi tuh, lepas draw, terus bagi kat orang tu..Hmm, macam tak logik, tapi itulah yang terjadi. Banyak kes macam ni dikepalai oleh orang kulit hitam.. Kejam...Kejam... Nak kaya, guna taktik kotor, Jijik betul cara mereka nih, sangat tak bertanggungjawab. Dan , kebetulan masa jawab kol tuh , saya dekat ngan surau, Insya Allah, keberkatan rumah Allah turut membantu saya ketika itu. Apa yang mampu saya ucapkan, Alhamdulillah kerana saya selamat dan masih mampu bertindak rasional ketika itu.. :)) 

Jadikan ikhtibar ya kawan2... 
T.Care....
Lol....




Sunday, September 11, 2011

new life

turn into a new life, new surrounding, new friends will always be a good things in my life. It was a great opportunity to start a new things in our life, turn into a new person? oh yah..need to... become better & matured person :)) haha..hopefully, i will be a wise and brilliant , million person in da future... May Allah bless all my action & life :))

Wednesday, September 7, 2011

Seriously, saya tak dapat lagi menyangkal betapa saya rindukan seorang teman yang amat akrab dengan saya suatu ketika dulu. Saya amat sayangkan perkenalan kerana saya kira dalam dunia serba canggih, semua orang mengejar glamour dan hidup penuh penipuan & hipokrit, masih ada insan yang ikhlas dan sayang akan temannya dengan ikhlas. Kenapa saya berkata sedemikian? Sejujurnya, pabila berjauhan dari keluarga terutama ibu bapa (hidup sebagai pelajar yang mengejar ilmu di tempat orang) tiada yang lebih bermakna daripada mempunyai teman yang sering mengingatkan tentang tanggungjawab sebagai khalifah di bumi Allah ini, menegur khilaf yang kadangkala kita tiada sedari. Sayamenulis mengikut *kata hati* yang mungkin tampak *emo* tapi inilah isi hati sebenar dari saya. Syukur ke hadrat Illahi kerana saya diberikan peluang untuk mengenali seorang teman sepertinya, yang sentiasa. Saya amat rindukan "khidmat" nasihatnya..Hmm..kan best kalau dapat text msj berbaur mesej berguna darinya..cukup bermakna buat saya, yelah, memandangkan jarak memisahkan. Tapi, itu mungkin sekadar mimpi saya. Masakan beliau mampu berbuat demikian dengan  tanggungjawab yang dipikulnya lagi..memang mustahil. Saya doakan teman2 saya agar semuanya berjaya menggapai impian masing2 ..Tq

mengenang budi

Teringat pula pada suatu diskusi menarik bersama seseorang yang cukup rapat & saya sayang baru-baru ini. Topik yang cukup simple namun cukup bermakna. Cerita mengenai keperitan hidup dalam kesusahan , menginsafkan saya. Bersyukur kita terhadap nikmat kesenangan yang Allah kurniakan kepada kita pada hari ini. Namun ini bukanlah topik yang saya bakal bincangkan. Saya suka untuk berkongsi perihal sejauh mana kita berterima kasih & bersyukur atas pertolongan orang lain terhadap kita. Sebagaimana kita semua sedia maklum, kita dituntut untuk tolong-menolong sesama makhluk. Namun hari ini, mari kita sama2 melihat dari sudut berbeza, yakni menjadi orang yang menerima bantuan.


Ok, basically, kalau orang bantu kita, perkara pertama yang akan kita buat ialah mengungkapkan "terima kasih".kan? Namun, masih ada segelintir manusia yang saya kira sedikit ego, keberatan untuk mengungkapkan frasa ini. Persoalannya , sukarkah? atau jatuhkan maruahmu pabila mengungkapakan ungkapan sedemikian? Pelik..Pelik.. Lumrah orang melayu, jiwanya amat lembut & sensitif, bayangkan bagaimana rasa hati seorang insan yang membantu insan yang lain, dengan ikhlas (namun memakan kudratnya) tapi akhirnya tiada ungkapan sebagai tanda penghargaan untuknya, Tak banyak sikit pun, pasti tersentuh jua hatinya, kecewa dengan keegoaan insan itu. 

Itu situasi pertama. Tapi bila dilihat dari satu laagi sudut, yang berlaku dalam suasana hari ni, majoriti daripada kita merupakan golongan yang berkemampuan, tidak salah saya kirajika penghargaan yang kita beri itu bukan swkadar lafaz terima kasih, namun dengan suatu pemberian yang ada nilai umpama hadiah sekadar dengan kemampuan kita. Pasti ada yang kurang setuju kan? Ok, saya akan cuba terangkan kenapa. Misalnya, kita minta bantuan seseorang (bantuan yang memerlukan dia berkorban sedikit wang ringgit/harta benda miliknya/berkongsi s1/masa) bukankah di situ  adanya "pengorbanan " dari pihaknya??Kalau kita mampu, tidak salah sekadar nak menghulurkan apa yang termampu, sebagai menghargai jasanya, dengan iringan doa ikhlas daripada kita. Bukankah itu nampak lebih elok disamping untuk menjaga hatinya. Bayangkan bagaimana perasaan nya pabila menerima pemberian ikhlas kita...pasti gembira, bukan? Sedarkah kita, dengan tindakan kita itu sebenarnya kita telah menyunting "motivasi" dirinya untuk sentiasa membantu orang dalam kesusahan. kan? 

Nampak macam materialistik ker? Sebenarnya bukan begitu maksud saya. Saya cuba nak ketengahkan usaha yang perlu kita pupuk dalam masyarakat kita kerana pada hari ini, nilai murni dalam masyarakat kita kian pudar. Cakap saja di sekolah ada subjek sivik dan sebagainya, namun sejauhmana para pelajar benar2 mendalaminya? memahami dan mengamalkan dalam kehidupan? Nilai murni bukan sekadar teori, namun ia lebih kepada praktikkal dimana kita perlu melakukan&mengamalkan dalam kehidupan. 

Jadi, cuba renung-renungkan.

Monday, September 5, 2011

sayang kawan-kawan

Saya sangat gembira sebab almost all my friend sekarang dah start reg Univ masing2 but then saya sedih sebab saya rasa makin jauh jarak untuk hati2 kita berhubung. Dengan jadual yang saya kira pasti berlainan, memang sukar jua untuk berbicara sebagaimana dulu, fon call/sms/fb/emel/skype..semua ada, tapi masa tuh..gembira dalam sedih, yah! dat suit...Btw, i'm happy for u guys..Saya doakan agar sahabat sekalian berjaya grad dengan cemerlang suatu hari nanti.. Walaupun kadangkala jarang masa untuk kita bertanya khabar/xtanya langsung, it's ok, janji dalam hati kita jangan pernah berhenti berdoa untuk kejayaan sahabat2 kita.. Saya sayang semua..*tearful* sob3...take care everyone, buktikan kejayaan terbaik untuk parents anda! :)) Lol!!

Tuesday, August 30, 2011

Syawalku

Hari ini saya dah grad dari Akademi Ramadhan yang penuh rahmat :))
Bangun pagi, terus tersenyum :))
Pagi tadi betul2 xsangka dapat solat bersebelahan dengan bekas jiran saya dulu..
Dah 12 tahun dah saya berpindah rasanya, sebab tuh saya xcam pun muka dia..MUngkin :)) hehe
Tapi bersyukur sangat , murah rezeki makcik tuh, dialah orang pertama yang bagi duit raya kat saya hari ini, dia suh buat belanja nanti belajar..Hmm..Terkejut kot, at 1st memang xnak amik, siap tolak lagi, segan..huhu..tapi nampak makcik tuh bersungguh2 & ikhlas sangat, so saya terima ..ooo...
Malu sangat,.. :(

Raya tahun ini meriah sebab ada anak2 kecil, sepupu yang dah kawin tuh, mostly ada anak2 kcik, plus dgn my own cousin pun ada yang still kecik, ramai sangat, sangat meriah :)
Kalo bab makan, toksah tanya, macam2 ada..hehehe


Paling saya suka sebab tadi dapat melawat kubur arwah nenek,ayah saudara yang amat dirindui..
Dah lama sangat tak pegi..
Moga roh kalian dirahmati oleh Allah s.w.t

p/s sahabat2, jemput beraya ke rumah :))

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya 2011


Bahana Duit

Duit Oh Duit...!!
Semua orang di dunia ini mahukan duit, apa tidaknya, semua benda perlukan duit, nak masuk tandas pun sekarang ni pakai duit 30sen kan?n3 kali ini saya ingin kongsikan bagaimana "duit" menjadi "penyebab" permasalahan dalam kalangan manusia.

Pertama, kerana duit, manusia menjadi sombong.
Situasinya kita dapat melihat segelintir masyarakat kita yang lupa diri setelah mempunyai wang yang banyak. Walhal pada asalnya, dia hanyalah si miskin yang tiada memakai pakaian berjenama, makan pun kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, TETAPI setelah dijamu dengan duit jutaan ringgit, dia alpa. Inikah yang kita mahu? Masyarakat yang lupa diri? Lebih sedih lagi kalau sudah kaya, lupa diri dan kedekut. Haa, cukup satu pakej. Walhal kaya atau miskin, itu semua adalah ujian dari Allah s.w.t. Kekayaan kita hanyalah pinjaman daripada Allah. Wang yang kita ada bukan 100% milik kita, namun sebahagian daripadanya adalah buat golongan miskin. Berapa banyak daripada kita yang "memberi dan lupa apa yang mereka beri"? cuba fahami dengan hati kalian apakah yang dimaksudkan dengan "memberi dan lupa apa yang mereka beri"..

Kedua, kerana mengejar duit, mak ayah diabaikan
Situasi yang dipaparkan dalam filem/drama TV bukan hanya rekaan semata-mata, malahan golongan "si tanggang" ini benar-benar wujud. Ini adalah realiti dunia. Kita mengejar arus pemodenan semasa, tetapi pada masa yang sama kita jangan lah mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang anak. Apa guna belajar tinggi-tinggi tetapi bila dah bekerjaya, dan ada anakbini, mak ayah kita tidak dijaga? Inikah cara kita membalas budi mereka? Tanpa pengorbanan ibu&ayah, tak mungkin kita mampu menjadi orang yang berjaya. "Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa" jadi, renung-renungkan

Ketiga , kerana duit, keluarga kacau bilau
Betul ker? Iye, benar dong!! Haha, jangan ingat dalam keluarga tak ade yang punyai rasa dengki taw! Kalau dah hatinya ngak dirawat, maka dengan sesiapa saja dia bisa jealous..benar kan? Jadi, apa perlu kita buat? Istighfar banyak2 terutama pabila terdetik sesuatu yang tak elok terhadap saudara kita. Paling penting, diri sendiri tu kena perbetoi dulu. muhasabah diri tiap masa. Ramai antara kita selalu nak "zoom" salah orang lain, sampaikan tak sedar diri sendiri punyai jutaan ribu-ribuan kekurangan..kan? Manusia, tak sempurnakan? Kita semua tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Jadi kita tak perlu nak korek dalam-dalam kisah orang, kisah buruk dorang plus kisah-kisah lampau pun duk campoq sekali..kita perbetoi hak dalam diri kita neh dulu na.. ok?

last sekali, sebab duit jugak, kita jadi tak ikhlas
Bukan semua lah, sesetengah orang .Kan? Contohnya, mak bagitau, "adik, pi kemas stor, pahtu mak upah hang 10inggit" Haaa,, ada daq?? pahtu kita duk buat keja tuh sebab rm10 tuh jelah, bukan ikhlas mana pun. kan? Macam gak kerja, ramai sekarang yang kerja sebab nak duit, bukan sebab ikhlas nak bantu orang, bantu keluarga, masyarakat dan negara. Hmm, contoh paling mudah kita tengok satu profession yang paling dekat dengan masyarakat iaitu "DOKTOR".. Berapa ramai masyarakat kita yang jadi Dr, kalau tengok kemalangan kat jalanraya, sudi berhenti kereta dan sukarela mengaku sebagai Dr, sedia nak membantu?? Yang banyak didengar ramai yang buat tak tahu..Kalau ada, saya ucapkan syabas! Sebab ilmu yang kita ada bukan hanya terhad untuk digunakan ketika bekerja sahaja, praktikkan dalam kehidupan kita. Tak kiralah kita kerja apa sekalipun, yang penting, ikhlas..OK2??


p/s Sekadar pendapat, jika ada khilaf, mohon ampun&maaf. Comment daripada anda saya terima dengan hati yang terbuka untuk kita sama-sama bertukar-tukar pandangan. 

wassalam

Tuesday, August 23, 2011

Selamat Beramal di penghujung ramadhan ni.. :) Semoga kita semua rajin2 & ikhlas beribadat kepada Allah. Moga segala dosa lalu kita diampun oleh Allah s.w.t

Salam Ramadhan~

Tak Guna Punya Doktor

"Tak Guna Punya Doktor" - kasar ke? haha..Sekadar "gimik" untuk tajuk n3 kali ini. Kali ini, saya nak kongsikan 1 cerita (based on my own experienced)

Ok, last few days, saya kena tonsillitis, so sebab xtahan nak menelan, saya just makan aiskrim jer wat isi perut, tu pun perit jugak, makan slow2..lepas amik antibiotics, bengkak 2 pun dah redha, tapi sakit lain mai plak, gastric!!! aduhai...sabor jelah time tuh, siap muntah2 lagi, pastu makan lah Gaviscon (yang iklan dalam Tv tue) tapi xreda2 pun... So semalam saya pun pegilah kat HUSM, amik injection kat unit kecemasan.

kat bahagian tuh, memang toksah citer r, sibookk memanjang..dah lama sangat tunggu, doktor xcheck2 pun, then my mom pegilah dkt sorg doktor nih (L) nak suh tengokkan keadaan saya time tuh.. Taw x apa yang dia jawab? "err..xboleh lah, sbb shif sy dah habis, lagi pun saya dah lewat gak nih" dengan senyum yang tanpa rasa bersalah tuh, that doktor pun blahhh cam tuh jer..

Ok fine, saya faham anda doktor unit kecemasan, anda sibuk & letih.Yes, i know..Saya tak kisah sangatlah kalau xnak check saya, saya bleh mitak tolong doktor lain, tapi 1 THING yang saya frust adalah SIKAP!! terkejut saya dengar seorang doktor melayu, bergelar muslim buat pgai camni. Dalam bulan puasa ini, sepatutnya kita tingkatkanlah amal kita. Kerjaya sebagai seorang doktor bukan sekadar nak dapat gaji lumayan, rumah besau, jadi kebanggaan, tapi sepatutnya, gunakanlah landasan yang diberi untuk jalan2 kebaikan. Kalau dalam interview, org tanya sebab nak jadi doktor? dgn bangga jer jawab "nak tolong orang" Tapi kenapa tak bleh praktikkan? *emo-kah saya??* haha.. Bukan apa, saya sekadar merenung apa yang bakal terjadi di masa depan.

Cuba bayangkan, kalau kita punyai doktor yang ada sikap sedemikian rupa? Alamatnya, mati dulu lah pesakit2 jawabnya.Kan?? Hmm.. beristighfar panjang jugak semalam, terkezooott,,bukan ape..ehe..Kalaulah ditakdirkan saya record dialog dia tuh & buat report dekat pengarah HUSM .habis lah doktor tuh, tapi xsampai hati plak, cuma sekarang saya nak "SSSEEEERRRUUUU" dia agar dia sedar silap dia buat semalam...haha(boleh ker cam ni? memandai ja) 

Pengajarannya, kalau kita seorang doktor @ siapa sahaja pun kita, kerjaya apa sahaja yang kita pegang@ bakal pegang, kita perlu ikhlas buat kerja. Jangan curi2 tulang taw..Sebab segala tindak tanduk kita, diperhatikan (ada cctv taw) hm..Allah tahu segala-galanya. Kalau hari ini kita aniayai orang, esok lusa kita ker/sanak saudara kita pulak teraniaya. Nak ker? Kalau taknak, jangan buat "terok" kat orang. Kita sentiasalah berbuat baik dengan orang. Jaga hubungan kita dengan Allah&sesama manusia. Barulah hidup kita sentiasa bahagia. Lagi pun kita tak tahu bila ajal kita kan. Kita tak tahu amal yang mana 1 yang akan bawak / bantu kita nak masuk syurga nanti, so kita perlu sentiasa perbanyakkan amal ibadat kita. get it? hehe..that's all for today, tq.

wallahualam..

Saturday, August 20, 2011

Way to become a stronger person

Alhamdulillah, today i'm getting better. Few days ago, i've a bit fever & sore throat. It was not an ordinary sore throat. I have an inflammation on my tonsils which is commonly called "Tonsillitis"

It was commonly caused by viral/bacterial infection. There was no treatment to shorten the duration of viral tonsillitis,thus the doctor gave me antibiotics named Erythromycin.

Yet, i've been lil bit good & obey to "telan" my ubat. i can't endure with that pain anymore!! Grrrr!! Jadi budak baik dah..haha..

The best thing is, my mom cooked  super delicious "bubur nasi" just now (special g2 untuk i..haha)..Tq mummy, i love You!!!!! also millions thanx to beloved dad for bringing me to mr doc!! hehe

p/s Doakan saya supaya cepat sembuh ya!! Love u..