Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Wednesday, June 22, 2011

Hargai Nikmat Allah

Hari ini kita mampu bangun solat subuh tanpa perlu insan lain memimpin kita untuk menyelesaikan wuduk, kita mampu membuka mata melihat sekeliling, kita mampu mendengar bicara orang disamping kita, kita mampu makan ( sampai terlebih makan pun ada ) dan Alhamdulillah kita mampu buat segalanya. 

Tapi pernahkan kita terfikir andai semua nikmat ini ditarik oleh Allah s.w.t? Bagaimana kita pada waktu itu? Toksah cakap semua, katakanlah nikmat mata kita ditarik, nak tengok sekeliling tak jelas,kabur,sakit mata dan sebagainya? Bagaimana? Pasti kita rasa amat sedih bukan? Tambah-tambah lagi kalau kita ni seorang pelajar, buku yang nak kena baca, hafal punya lah banyak, macam mana ya? Nauzubillah, tak mampu saya bayangkan.

Namun cuba kita selami hati kita, kita takut sangat nikmat ni semua ditarik,tapi apa yang kita buat sehari-hari? adakah kita sentiasa bersyukur kepada Allah atas nikmat yang diberi? Kalau jawapan nya YA, Alhamdulillah...

Saya nak cuba kongsikan cerita mengenai seekor ulat yang bijak. Pada suatu hari Nabi Daud a.s sedang membaca kitabnya di rumah, kebetulan ada seekor ulat sedang berjalan dan Nabi Daud ternampak akannya, Terdetik di hati Nabi Daud ketika itu, apalah gunanya Allah ciptakan ulat ni, aku tak nampak pun apa function dia (begitulah lebih kureng..hehe) Lalu ulat itu berpaling kepada Nabi Daud a.s seraya berkata " walau aku ini tiada function sekalipun, tapi setiap hari aku sentiasa bezikir kepada Allah sebanyak 70x/hari" ada ulama' menyebut 100x..Subhanallah, malunya kita kepada si ulat yang bijak ni, renungkanlah dimana letaknya diri kita. Ulat yang tiada akal tu pun mampu berzikir kepada Allah, cukup malu kalau kita langsung tak berzikir malah tak ingat pun ..Nikmat kehidupan, bernyawa dsb semuanya dari Allah..

Wallahualam

No comments:

Post a Comment