Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Wednesday, August 3, 2011

Tutupi Auratmu, Wanita,Jadilah Seperti Hadiah....

Mansoorul Haqq mengatur langkah menuju ke pondok kayu indah ,berlatar belakangkan air terjun buatan yang mengalir tenang di halaman rumah. Dari jauh dia memandang Mahfuzah ,adik kesayangannya di suatu sudut berdekatan.

"Assalamualaikum", sapanya dengan senyuman mesra manis terukir di bibir.
"Waalaikummussalam, oh abang", jawab Mahfuzah sambil memberi ikan-ikan makan. 


Dua beradik itu duduk berbual di taman sambil menunggu waktu berbuka tiba. Waktu petang sebegini, adiknya gemar ke halaman rumah, apatah lagi laman yang indah itu memang cocok untuk menarik mata siapa saja yang memandang. Pandangan hijau yang menenangkan atma. Sesekali rambut ikal mayang milik Mahfuzah bertebaran ke muka Mansoorul Haqq dek hembusan lembut sang bayu. Lembut. 


"Subhanallah, cantik sungguh adikku ini", getus hatinya. Terbit rasa bertanggungjawab untuk menegur. Dia menarik nafas sedalam mungkin untuk mencari kekuatan, mungkin mencari pendekatan terbaik buat adiknya. Senyuman masih tak lekang di bibir.


"Adik, boleh abang tanyakan sesuatu", cubaan menyuntik minat Mahfuzah
"Tanyalah", ringkas di balas Mahfuzah
"Kalau adik dapat hadiah, apa adik rasa?", soalnya,tenang.
"Hmmm..hadiah? Mestilah gembira, siapa tak gembira kalau dapat hadiah, kenapa? Abang nak bagi Zah hadiah ke?", soal Mahfuzah
"Kalau hadiah itu dibalut cantik,dengan diikat riben lagi, apa adik rasa?", soalnya lagi
"Ish abang ni, mestilah Zah lagi gembira, lagi excited nak tengok apa kat dalam bungkusan tu, kan?", Mahfuzah menjawab lembut. Dalam hati, timbul kesangsian,apa yang sebenarnya cuba disampaikan oleh abangnya. Dia sudah masak dengan perangai abangnya, setiap kali ingin menyampaikan sesuatu, pasti dimulai dengan perumpaan atau mukaddimah yang menarik minat siapa saja di sekelilingnya untuk tidak terlepad dari memberi respon. 


"Adik abang ni abang perhatikan makin besar, bertambah cantik. menarik nafas untuk menyambung ayat seterusnya, tapi abang rasa gusar melihat adik di halaman rumah tanpa menutup aurat, cuba bayangkan berapa ramai orang yang lalu lalang di kawasan perumahan ini, tak dapat tidak,pasti ada yang terlihat keayuanmu ini, dan syaitan pasti saja membisikkan kata-kata yang membawa ke arah kesesatan, itu janji syaitan,untuk menyesatkan umat manusia, bukan apa dik, abang bimbang keselamatanmu.Jagalah auratmu dari pandangan lelaki ajnabi bagi kamu,"lembut sahaja nasihat seorang abang terhadap adiknya. Mata Mahfuzah direnung sedalam mungkin.

"Kecantikan wanita tidak perlu untuk ditunjukkan kepada khalayak. Jadilah seperti hadiah. Bila dibungkus elok, makin tinggi nilainya. Dan pasti suami mu jua bakal berbangga dengan mu nanti kerana kecantikan yang kau miliki tidak dipertontonkan melainkan kepada insan-insan yang halal bagimu. Kecantikan yang amat terpelihara , penuh kesucian. Sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah. Seorang wanita yang beriman itu wajib memakai tudung dan menutup aurat serta perhiasan-perhiasan yang terletak pada bahagian tubuh yang wajib disembunyikan daripada pandangan orang yang bukan muhrim kecuali pada muka dan kedua-dua pergelangan tangan yang merupakan perhiasan yang nyata bagi mereka.Renungkan adikku", kata Mansoorul Haqq


Dibacakan potongan ayat dari surah an-Nur ayat 30 dan 31 untuk pengamatan adik kesayangannya, yang bermaksud:

"katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya,dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh,Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat"


"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya) kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka,atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka,atau saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau para perempuan(sesama islam) mereka, atau hamba sahaya yang mereka miliki,atau para pelayan laki-laki (tua) yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan, atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung."


Mahfuzah mengetap bibir, menahan sebak. Hatinya tersentuh dengan teguran lembut dari abangnya,dia segera masuk ke rumah dan mengambil jilbabnya untuk dipakai. Kembali menuju ke ruang halaman. Mahfuzah dan Mansoorul Haqq berbalas senyuman.....

Nurulathirahzulkifli
3th august 2011

2 comments: