Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Wednesday, July 27, 2011

Aku....Aya Sophia


27th July 2011, 12.17 a.m 

Tadi aku cuba lelapkan mata, adush! Sadis, tapi xberjaya. Aku rasa hari ini paling teruk dalam hidupku. Apa tak nyer, ari ni aku cipta rekod tidur berjam-jam berganti-ganti kot. Lepas subuh tadi , rasa lembik,kepala pun ngah fusing, so ape lagi, terjun katil ah jawabnyer, alih2 aku bangun lak lam 9lebih kot (konon xmampu tidur lama2) pastu pi jalan kat ruang tamu, jumpa sofa empuk, aku sambung tidur, jeng..jeng..jeng… Jam kul 12 dah, rumah tak kemas lagi, masak pun belum,naaa, kalut2…alih-alih aku betulkan susunan sumer benda, nampak teratur sket , slamber badax jer pi lepak depan tV( fuh, riang btoi idup anak mak sorang nikh) Entah lah, aku rasa malas dan sangat tak larat, mungkin sebab aku kena flu kot( cuba defend diri) sedar2 tadi aku da kena flu. Aku kena hujan 2-3 hari lepas, lambat pulak dia btindak balas kali nikh, pelik2, biasanya kalo lambat mandi lepas kena ujan, esoknya terus demam, tapi kali ni pandai pulak dia postpone..hmm..ubat dah makan, Cuma belum diizinkan untuk sembuh, sabarlah yer..ujian..Alhamdulillah.. Malam-malam macam nikh, otak macam bergeliga lak nak wat citer2(budget best) tapi tulah, sentiasa mencuba, tapi tak pernah complete..aisehhh!! Bukan penulis sejati tulll!! Tak der bakat laaa.. tapi tak per,, I cube , I cuberrr…

…………………………………………………...............………….
Bermulalah sebuah kisah……………….

Ini kisah hidup aku. Namaku Aya Sophia, anak tunggal keluarga Pn Rozita dan Encik Ayob. Semasa kecil, aku amat rapat dengan ayahku, setiap malam, aku akan heret ayahku yang ku panggil papa ke kamar tidurku, bersama-sama sekor anak patung warna coklat yang tiada bernama. Sebelum tidur, papa akan bercerita pelbagai jenis cerita (most adalah dongeng kepadaku) Fasal bear yang bergaduh dengan rabbit lah(siap buat suara dorg bercakap lagi) bertuah betoi ada papa penyayang macam nikh..mama tak berapa minat nak treat aku sampai macam nikh, dulu aku selalu merajuk, tapi sekarang dah faham lah sikit2..mama dah jaga 9bulan kot, dia nak rest plak.

Kadang2 kalo kat rumah, aku selalu kena marah ngan mama, bagi aku time tuh,mama garang, bila papa balik jer,aku akan cepat2 pi bukak pintu,peluk papa,Hmm, sayang sungguh pada papa aku,tapi lepas aku besar, aku ngan papa xsemanja dulu. Sayang tuh sayang, tapi malu nak ekspres kan. Hehe
Mama plak selalu main-main ngan aku,kalo free, mama akan ajar aku membaca, nombor, best sangat.  Pastu bila main masak2, mama jadi customer aku. Tapi biasa aku akan main doktor2 ngn mama, mama selalu jadi patient aku, tulah cita2ku sejak kecil.nak jadi doktor (walaupun aku tak pernah tahu betapa mencabar nya nak jadi doktor ni)
Bila dah masuk umur 4 tahun something, aku masuk tabika ripas almadiah. Aku tak suka blajar kat situ, boring, sebab cikgu selalu ajar abc, kira no 1 sampai 10..Helo, aku dah pandai lah ( kerek giler time tuh) Pastu cikgu duk ajar kat depan, aku just tengok jer, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri, sebab aku tak suka terima benda yang aku dah tau. Balik umah, aku cakap tak nak pegi tabika tuh, sebab cikgu ajar benda yang aku da tau, reaksi mummy? Mummy gelak jer time 2, mummy cakap xpelah, belajar 2x nanti lebih pandai. Aku pun redha jelah..
Then, aku selalu pegi 1 bilik nikh, dia ada buku banyak sangat (buku citer lah) aku suka ambik & pegi baca..baca sambil merangkak2, kalo xreti, tengok gambar..fuhh,budget terror amat!! Dalam kelas aku, ada sorang dak pempuan nikh, dia oku, so lambat sket pick up ape cikgu ajar. Ingat lagi, time tuh cikgu suh mewarna, aku suka!!! Pastu tiber2 cikgu marah kat budak tuh, aku pegi lah tengok lukisan dia, memang cam conteng2 ah, patut cikgu marah pun, kesian dia, cikgu nik xpaham ker…hmm..entahlah, tapi aku diam jelah, xreti nak wat pape pun,,budak lagih..Kalo balik tabika, aku kena naik van, sebab papa & mummy keja. Aku balik lam 11 lebih kot.  Pelik lak bila pikir2 sekarang, boleyh lak aku balik sendiri, past uduk uma sorang2 sampai parents balik..zaman sekarang,, perghhh mesti xder parents dapat harapkan anak2 seawal usia 4tahun lebih tuh berdikari sampai macam tuh, mane xnyer, jenayah sana sini. Waduh2..syukur….

Bila petang lak, aku pegi mengaji ngan ustaz kat rumah mak angkat aku..mengaji ngan adik-beradik angkat aku ler.. Dulu, 1 huruf jawi pun aku xtaw, tapi aku pandai membaca sket2..so ustaz pun amik pen, eja huruf tuh satu per satu dalam rumi..jeng..jeng..jenggg…Power ah ustaz aku! Sampai aku leh kenal hurup2 tuh, bace  al-quran sampai habis..hehe.. Kat kawasan rumah aku tuh, best sangat. Sumer jiran2 aku, aku kenai. Selalu gak pi jalan2, main ngan anak2 dorg..Skali tuh mummy wat pulut kuning lepas aku khatam al-quran..excited gler time tuh, aku pi bagi kat jiran2 house by house (haha,,ade ker pkataan nih??..biaq pi lah) Aku rasa bahagia sangat, sumer orang sayang aku, akulah kanak2 paling beruntung & bahgia kat dunia nih (serious perasan)

Umoq 6tahun aku pindah kat tadika tengku anis. Rasa formal sangat bila kena pakai uniform koko tuh, ingat lagi. Paling aku xsuka, tudung bulat dia yang membuat kan aku nampak bulat..tetttt!! aduh, tapi best taw! Aku jadi ala2 ketua kelas ah, dia separate klaz laki-pempuan, 6-5 tahun..so kelas aku sumer pempuan yg berumo 6 tahun..happy amat. Cikgu plak sayang giler kat aku, sebab dulu aku minat math, cikgu selalu suh aku jawab soalan dia. ( amik baka papa la nih, papa terror math)

Dekat perhimpunan, banyak kali gak r cikgu pilih aku untuk baca doa kat depan. Penah aku citer kat mummy, ada sekali tuh, mummy hantar aku pi tadika (biasanya naik van jer) sebab mummy nak dengar aku baca doa, as usual memang cikgu pilih aku ah, punya ar excited aku time tuh…Tapi that was very bad performance I tell you! Dengan semangat yang berkobar2, aku bacalah doa tuh sampai terbatuk-batuk, sebab? Tlalu happy, nak mummy tengok my very best reciting doa, so aku laungkan sepenuh jiwa ragaku !! Oh damn, teruk sangat. Sampai tak dapat teruskan, cikgu pun ganti lah dengan budak laki (cop2 xkenal) malu kot time tuh, sampai masuk barisan pun batuk2 lagi.kawan2 aku pandang ngan muka belas kasihan..oho..belakon ah cam tol2 sakit time tuh..bijak daq?? Balik umah, hmmm memang mummy perli aku kawww..kaww punya lah,,siap papa pun join gelak skaki..merah padam muka aku time tuh..(yeker?macam ah puteh sangat..haha). Tapi bila dah besar, mummy pernah cakap yang dia pernah senyap2 pegi tengok aku baca doa kat tadika tuh..lalala..ok jer, tu komen mummy. Moralnya, aku sebagai anak ni, nak bagi the best ah depan mummy aku, sampai tbatuk2 ana dibuatnya..hihihi..takper, pengajaran ah tuh..dari kecik agi overconfident,,fuuuhhh,dasyat amatlah…

Masuk tahun1, 2nd day tuh cikgu lantik aku jadi ketua kelas..penlong aku pempuan gak, nama dia bazilah. Kadang-kadang aku gaduh gak ngan dia nyh, time gaduh,aku akan ajak member lain tolong aku wat kejer kelas cam control kelas bila cigu meeting ka..(well ni lah life kat skola rendah, amat kebudak2kan..) tapi syok ah..sumer takut kat aku. Ada sorang budak laki nih, nakal sangat, memang aku xreti ah nak handle dia, suka sangat usik aku. Haha, aku ada kabel kot, abang angkat aku time tuh darjah 4, memang best ah, selalu back up aku, kalo aku mengadu jer budak tuh usik aku, esok nya dia akanpegi kelas aku, pi tibai budak tuh..ngeh2, puas hati aku, sape suh buli aku.. Bertuah gak ah ada abang angkat aku tuh, kakak dia plak, darjah 6,pengawas lak tu,ohoho..lagi ah clear line aku..gempak kot..rase berkuasa sangat..hihi..(perasan xabih2)

Start darjah 3 aku jadi pengawas..lalalala..suka kot..memang lesen besar ah bila jadi pengawas nih..pernah gak aku pi lewat skola, pastu aku letak beg kat kelas, aku pun turun pegi assembly(budget konon2 aku pi round blok) taktik tuhh,,nak idopp la..haha..Aku pernah gak wat persembahan syair, serious hancusss!!! Lepas tuh give up ar, xder bakat.. karier aku sebagai pengawas ( cehh term karier kot..macam2 lah) jadi makin best..blaja pun lagi gempak ah..darjah 6 tuh jadi exco pengawas..alalala..power ar time tuh,, upsr aku Alhamdulillah, and aku hepy sebab bisa buatkan parents aku tersenyum bangga.

Kat skola menengah aku ok ja, study ok, kokurikulum pun amat ok..Tapi satu jer aku dapat tengok, bahawa skola aku nikh memang “mata duitan” kot..Mentang2 ah anak orang kaya blambak kat c2, sumer aktiviti cekik darah.. mahal lah fee bagai..sebab tuh pengawas kat situ terdiri daripada anak-anak orang kaya dan anak2 cikgu. Uhu, pedaaa…ade aku kesah?? Aku pun pengawas gak, tapi paling sempoi, aku tak tegas daa…aku tak suka menghancuskan kehidupan budak2 skola, helo zaman remaja k, sumer nak hepy2 kot, kalo ada yang menghalang, pasti melenting ah bro,,memberontak kot jiwa dorang..so akulah pengawas paling cool..spotcheck? aku ta penah join! Hahaha.PMR aku time tuh mantoppp..siap masuk lam magazine lagih..haha..Syukur

Lepas tuh, aku ditawarkan ke sekolah berasrama penuh, time nih ah aku cukup teruji, study aku down…down..down…..!!! aku tak bleyh catch up pun, sampai satu tahap ape yang cikgu ajar aku reflect..reflect keluar ( cam cermin plak) sebab aku ada habitt sniri bila study, biological clock aku dulu susah tul na ubah, result exam pun kurenggg, tak gempak cam dulu2..

Seorang pakar motivasi pernah bagitau yang “motivasi belajar yang baik ialah bila kita berjaya jawab exam dan dapat keputusan yang baik”

Aku sedar, motivasi aku mudah jatuh, sebab aku tak leyh catch up study, aku kena culture shock kot, ta pernah aku masuk asrama ok..jadual aku senang, bangun pagi, pegi skola, balik, tido..uhu, cam tuh ah hari2..ada gak mase rajin aku bkak buku study, tapi serious, ape pun ta masuk..ngan roommate aku pun ntah pape ah, aku memang tak sehaluan ngan dia kot, study kat bilik memang zero ah..kalo dia ada, lagi ah, tapi yang aku ingat, jarang amat ah aku study, Bila dah form 5, aku lil bit insaf ah..dapat kawan yang sekepala and pandai2, so aku ada motivasi na study ah,roommate pun dah laen dah..hehe..aku study ah slow2, setakat yang mampu. Bila down, orang paling best bagi nasihat ialah papa. Weekend aku akan jumpa papa & mummy. Almost every week..anak manje tol!!! Ada sekali tuh mummy busy, so papa jer datang, papa bawak aku shopping, pastu kitaorang makan kat Marrybrown..

Time nih sadis sket ar.. Aku memang excited tahab gaban na makan sebab da lapooor amat..pastu papa tanya sal blajar “ alahai, potong ah , baru terbuka selera nak melantaq” hihihi..aku citer ah segala-galanya, muka papa cool jer walaupun aku nih tak mampu buat dia bangga cam dulu, jangan nak kata best student, nak jadi the best untuk diri sendiri pun,alahaiii,,sakittt…sakit…..Nasihat papa time tuh amat menyentuh hati, tenang tapi kata-kata yang sungguh mendalam..air mata aku time tuh rasa cam nak ngalir bercurah-curah bak air terjun jaaa..rase cam nak pi feelluk ja papa time tuh, tapi depan public, malulah, air mata tuh, aku tahan sepenuh jiwa dan raga, taknak bagi papa nampak. Muka aku pun aku cover ah, nampak riang, ceria ja, cepat2 aku alihkan topik, tak nak bagi berlarutan..hoho..licik tuh!

Banyak masalah bila aku duk asrama, masalah belajar, kawan2, cikgu..aku rasa terperoq  ja, tak bebas, tension2..last2 aku balaja gak ah, aku push diri aku, result tuh, Alhamdulillah elok ja spm aku, tapi aku taak berpuas hati sangat. Termasuk lah parents aku. Rasa nyesal gak ah sebab aku ta dapat wat dorang happy, masa kecik2 dulu, aku selalu ja cemerlang, aduhai, besar sangat ujian aku rasakan time tuh, Aku kan sayang sangat kat papa & mummy aku, bila dorang sedih, aku lagi ah sedih, rasa cam terokkk ja!!! Tapi hero aku tuh a.k.a papa aku tuh maintain cool, dia tak melenting pun , jauh sekali nak maki aku,, Beliau amatlah penyabar, Siap nasihat lagih kat aku, “ dah ni ja rezki yang Allah bagi, kena trima lah, jangan sedih2 taw, I.Allah banyak lagi peluang kat depan tuh nanti “ hebat sungguh heroku ini..sayang papa! Aku still nangis sorang-sorang..huhu…sedih oooo….

Kawan-kawan aku sumer da dapat tawaran blaja, tapi aku? Jeng..jeng..jeng.. tak dapek apa pun…ooiiaiii..pa nikh? Cemas…cemas.. Bila tengok post kat Fb yang tuh pi UK, hak nih pi Mesir, ada gak pi Ireland, aduhhhh!! Ter” bakor’ hati den ni ah….haiiiiii…mana nikh, xdaq tawaran apa pun nyh..

Sementara tuh, aku wat ah part time work kat umah Datin Rozy, kejenya mudah aja, pagi-pagi aku pegi, kemas umah dia, basuh baju2, masak etc, malam kul 9 aku balik ah..kadang-kadang kul 10. Penat jugak tapi dari aku merempat duk bukak kilang “lomak” kt rumah tuh, ada baiknya aku keje,at least dapat lah duit sposen dua..hihi M ummy ngan papa memang bantah sekeras2nya  ah, kata dorang, buat ape nak kejer lagi, lagipun hidup kami dah mewah, aku plak anak tunggal, takder ape yang kurang, lame jugak ah mengambil masa nak pujuk dorg, lame2 tuh dorg bagi jugak r, pasai aku degil sangat. Tapi majikan aku mmg baik ah,anak-anak Datin Rozy sumer da besar2, xda kat Malaysia, sumer ngaji luar negara, tinggal sorang jer anak bongsu dia, tapi sombong nak mampus!!  mentang2 lah aku nih orang gaji ajer..aisehh…

Pernah sekali aku tengah menyiram bunga di halaman rumah, masa tuh aku tengah syok berkhayal fasal jejaka idaman aku, tanpa aku sedari, tangan aku nih bukan siram pokok, tapi ngah siram mamat yang tengah bace paper kat taman tuh..Alamak!! apa lagi, aku ditengkingnya, siap kena maki hamun lagi, ish! Sial punya laki, mentang2 lah ko kaya, sombong! Bentak ku sorang2…Tapi lawak pun ader, aku pun tak perasan bila tanganku nikh beralih arah dari pokok jadi siram orang..hihi..lucu2..

Petang yang damai dengan angin sepoi2 bahasa (cewah) aku berjalan ke pondok di tepi kolam dengan membawa hidangan petang. “ Datin, minuman dah siap,silakan..Hari ni saya masak curry puff special untuk datin sekeluarga.Mesti datin suka, “ ngan wajah penuh senyuman, aku hulurkan pinggan yang berisi kuih itu kepada Datin Rozy.
“ Jom Sophia,makan dengan saya,”pelawa Datin Rozy.
Aiseh, terkezut gueee…” Errr, xpe ah Datin, lagipun saya banyak ag keje kat dalam nak di bereskan tuh, time kasih”, jawabku, alasan nak lari ah..segan kot..
“Duduk ajelah, keje kat dapur tuh mana penah nak habis, boleh sembang-sembang ngan saya” jawab Datin. Pandai tul memujuk orang….Terpaksa lah aku duk join Datin tuh makan sekali. Dalam ati risau gak, sebab nanti Datuk Hisham datang, mesti aku kekok. Aduai….Tapi yang bestnya, Datin puji kuih yang aku buat tuh,,haha, kembang kempis hidung i….oooohhooo…suka sangat!!

Tiba-tiba pintu pagar terbuka ngan sendirinya, Sebuah keter Nissan X-Trail hitam masuk dan berhenti kat halaman rumah. Tulah keter anak Datin Rozy yang sombong dan panas baran tuh! Dia turun dan berjalan menuju ke arah taman. Oh no!! Bapa segala bala da sampai, bek aku blah awal2..aku pun cepat2 bangun, tambah lak ngan cemas ngan takut lam hati ni..
“Eh, kenapa bangun? Duduklah , saya belum habis lagi bersembang dengan kamu.”
“tak pelah Datin, mungkin lain kali kita boleh sembang lagi”
Aku cepat2 melangkah dari tempat tu, tapiiii suara harimau tuh kuat menengking aku “ Hah, dah habis kejer ke kat dapur tuh sampai berani kau duk relax2 kat cni? Banyak canteekk muka kau!!” tengking Iskandar
“Amboi, kasarnya bahasa mamat nih, ape sangat lah salah aku? Rasa cam nak nangis jer time tuh, tapi aku cover jer,,aku tunduk jer time tuh. Tapi time tuh, dia pulak kena marah ngan mak ayah dia, ape tak nyer, tetibe jer mai sound aku, aku tak salah pape pun, pelik tul ah mamat nih.
“Mama nak tanya, kenapa Is tak suka sangat ngan Sophia nih? Ade dia buat salah ngan Is? Dia kacau Is? Barang2 Is? Orang kata kalau benci sangat, nanti berbalik jadi suka tau!” usik Datin Rozy. Mamat tuh mencebik jer, “ngan orang gaji nih mama? Tak payah lah, mustahil!!!” ringan jer mulut mamat tuh.. Aiseyhhh, xdaq insurans langsung, sat gi aku cili mulut hang, baru taw…! Kata2 Iskandar memang menghiris hati aku, aku harap lepas nih aku tak akan jumpa dia dah. Dalam hati nih, aku rasa benci, geram , nyampah dan macam2 lagi ah, time aku kat daput tuh, tibe2 Datuk datang bawa dan mitak maaf dari pihak Iskandar tuh..pheeww..lega sikit kemarahan aku nih…
Frust aku ngan result spm tak habis lagi, tiap2 malam tpikir…..walaupun beribu-ribu benda aku buat (iyeker?) Penantian satu penyeksaan.  Duk tunggu jer tawaran belajar tuh, bagai pungguk rindukan bulan (ai, sesuai ker guna nikh? Lantak ah) so..so..so.. pe tak nyer,  dari seorang yang pernah gapai kejayaan di puncak yang tinggi menggunung tuh,,tiba2 aku punya prestasi menjunammmm jatuhhhhhhh…eeeekkkkkk…malang tull!! 3 minggu 7 hari kemudian, aku ditawarkan melanjutkan pelajaran ke kota London lam bidang Business. Mummy ngan papa cam berat hati jer nak lepaskan aku, tapi lepas fujuk punya pujuk, dorang pun kasi “green light” lah!! Hehe (bjaye gak) aku pun retired ah dari keje kat rumah Datin tuh, sedih jugak mula2 tu, siap nangis2 lagi..

Datin siap bagi hadiah lagi kat aku, dia sayang sangat kat aku, tapi takkan lah aku nak terus jadi orang gaji…uhu..Tapi paling berat nak tinggal, tu ar, anak bongsu Datin. Bila dah lame2 kitorang jadi rapat gak r, dari yang slalu berperang, jadi kawan baik. Cuma time aku berhenti tu, dia takder kat rumah. Datin cakap dia outstation pegi JB, aku pun malas nak ganggu dia. Seriously, aku ada gak ah mnaruh hati kat dia, haha…tapi sebab dia hensem jela… Macam xsedar diri plak kan time tuh, dia pun tak cakap pape pun kat aku, xpenah dia cakap suka aku pun,,ohoho,, mungkin aku jer yang bertepuk sebelah tangan…tak pelah, lepas nih aku tak jumpe daa si Iskandar tuh..sabor jela...

(to be continued...........)

2 comments:

  1. ape lak pemalas? idea kontang kot...sedekah r cket...haha, ape r minah ni bce citer cikai camni, i bkn penulis pon..citer pun,,,pheww..xsodap donggg!! haha

    ReplyDelete