Admin

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
suka kpd CABARAN & sesuatu yang baru

Friday, July 29, 2011

kahwin masa belajar?

Bismillahirrahmanirrahim....

Akhir2 ni banyak saja idea yang keluar tanpa diduga,,tink! dia datang, dan biasanya bila dah dapat idea, saya kena terus tulis sbb takut terlupa/hilang terus idea tue..haha..macam2 dan kian mengarut...


Tulisan kali ni sekadar perkongsian dan mungkin sesetengah yang baca akan rasa grrrr!!! xsetuju sangat..kan3?? tapi Alert!! ni blog saya taw, so "ini cerita saya" hehehehee...Mungkin jugak ape yang saya tulis ini nampak kolot dan jahil di mata kalian, tetapi saya nak share jugak, untuk kepuasan, sbb blog banyak membantu saya dalam mengekspresikan perasaan,jiwa,dan diri kita juga tak ketinggalan wadah untuk kita melontarkan pendapat.


Ok, back to the topic, kahwin muda...
wat do u think about it?hmm...?
Dalam usia semakin mendekati 20an saya kira tidak perlu lagi isu perkahwinan @ b'baitul muslim ni menjadi kejutan, bcoz it is common ramai yang melangsungkan perkahwinan pada usia 20an.kan? Perkahwinan suatu ibadah dan amatlah dituntut dalam agama, cuma apa yang saya cuba cungkilkan isu di sini, bagaimana dengan berkahwin dalam tempoh pengajian..


Pertama, saya nak tekankan bahawa saya tidak sama sekali menolak seruan untuk mendirikan rumah tangga ya, namun buat masa pengajian, untuk diri saya sendiri, saya rasa saya perlu hold dan memberi ruang untuk memenuhi keperluan2 yang perlu..hehehe


Sebut sahaja student, kita da dapat bayangkan life seorang student, yang penuh dengan majlis2 ilmu, masa belajar yang kian padat, program2, assignment dsb. Bayangkan dengan komitmen yang banyak itu, kita tambah dengan tanggungjawab menguruskan rumah tangga pula, tahun1 mungkin ok lagi, tapi bila masuk ke-2, ke3 mungkin dah punyai cahaya mata, komitmen untuk menumpukan 100% kepada pelajaran sudah sedikit tersasar kan? nak x nak, dah tanggungjawab, ada jer yang dapat cope, sampai jadi best student etc, tapi saya just cuba nak gambarkan situasi yang wujud. Kadang2 tekanan2 ni akan mewujudkan stress yang x elok untuk kesihatan. Effect nya jatuh sakit dsb. Jadi bila memikirkan keadaan ini, saya rasa amatlah belum bagi saya untuk menerima risiko ini, sebab kalau stress nanti saya bertukar jadi "rimau" auuummm! tuh yang takut tue..haha


then kita tengok pulak dari segi kewangan, kalau husband dah kerja, gaji besau,oklah, xjadi masalah sangat. Tetapi, cuba bayangkan kalau husband pun sama2 belajar..jeng3..duit mak ayah? ada lah sikit, tapi suami wajib bagi duit(nafkah) kan? Kalau dah ada anak lagi, bertambah lah lagi kosnya.. Xmengapa kalau yang berduit, tapi kalau yang kurang tu, silap2 guna duit biasiwa, hm, tuh yang xnak tuh..Jadi macam2 plak kena pikir lam otak ni.. Kalau yang pinjam ptpn tuh plak nanti kena pikir nak bayooor nye lagi, nak beli pampers anak lagi, susu anak lagi, baju2 lagi, brg2 dapur semua..pampers baby pun mahal skrg taw...2lah kalau nak kawin, kena banyak pikir, zaman sekarang sumer benda nak pakai duit, si lelaki plak, kalau dia sayang kat pempuan nih, xkan lah sanggup nak tengok wanita yg dicaintai hidup dlm serba kekurangan kan? xkan xkesian kot.. Muka pun jadi monyokkk,, xcontented ngan life dah macam lam citer "the necklace" tue..nak ker?? heheh..kalau boleyh, elakkan lah...


And paling penting , saya rasa saya xnak kawin muda / tempoh belajar sebab saya nak parents/family saya jadi org 1st yang merasa duit gaji Pertama tue..hehe..mesti seronok kan.. Mak ayah kita jaga/tanggung dari kecik, walaupun mereka tak mintak, tapi saya rasa saya perlu buat sesuatu sebagai penghargaan atas pengorbanan mereka yang tak kan mampu saya bayar dengan wang ringgit/emas sekalipun..At least, saya nakkan masa untuk ber'mewah' dengan family dulu (mula berangan) hahaha. Sebenarnya saya nak cakap saya sayang mama&abah saya..hehe..nak cakap face to face serious kadang2 segan kott..jrang2 ada lah 1x terkeluar, pastu tukar topik cepat2..hehe..banyak show dalam bentuk tindakan lah..Tapi seriously, saya impikan suatu saat yang kami 1 family akan gather sama2, saya belanja mereka, and masa tuh pun, saya dah ada karier sdr..Itu adalah suatu matlamat yang perlu.....dikejarrrr!!! kalau kawin? boleyh jer nak belanja, tapi mesti xmacam orang single lah kan? mesti ada juga tabungan untuk keluarga baru tuh...


Seelok2nya, s'1 yang  nak medirikan rumah tangga ni perlu mempertingkatkan pengetahuan agama dalam diri terlebih dahulu. Kalau yang perempuan, jangan mengharab bakal suami/suami kita yang akan mengajar kita saja, kita perlu ambil tahu dan belajar juga. ok? saya pun termasuk jugak lah..ish2..so kn banyak belajar lagi, banyak perbaiki kelemahan2 diri, berubah kepada yang lebih elok..then lelaki, kalau boleh, stabil kan dulu ekonomi anda sebelum nak jaga anak dara orang ni, saya pernah terbaca somwhere dulu, (pendapat s'org lelaki lah ni, bagi dia, seseorang lelaki tu, if possible biarlah ada rumah sdr dulu, kete sdr and everything , bia stable, xmewah awal2 xpe, asal ada , barulah hati istri senang..gembira ker..haha..part nih mesti sahabat2 sekaumku setuju ni..hehe... 

Dah banyak sangat kot mengarut ni, kalau saya ada tersilap kata mohon dimaafkan yea, kalau sedia nak tambah,Alhamdulillah, dialu-alukan..Apa2 pun, ini sekadar perkongsian, pasti ada kepincangan dan perbedaan pendapat antara kita...Ini sekadar pendapat dari insan yang belum bersedia..Namun, kalau sahabat2 dah ada keinginan dan kewangan pun sudah mantap, teruskan lah membina "masjid" itu, semoga mendapat keredhaan Allah s.w.t..

Sekian

4 comments:

  1. bab kawen,ko mmg suke kn tirah...hahaha....ko doakan aku kawen cpat taw! haha...xde r...

    ReplyDelete
  2. suke?? hm..bkn ko ke yg excited sgt tue?? haha..lumrah ny..tp aku masih belum bersedia..xmcm ko..hahaha *kiding*

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. berkahwin time belajar......agk subjektif......masing2 lain, ada yg leh cope, ada yg gagal......rezeki msg2, sdh ditentukan kn........

    ReplyDelete